Skip to main content
Zdjęcie Szkoły Podstawowej w Brzeźnicy Książęcej

Lektury

Lista lektur dla klas I- III

  • Agnieszka Frączek „Rany Julek! O tym jak Julian Tuwim został poetą”
  • Aleksandra i Daniel Mizielińscy „Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych”
  • Astrid Lindgren „Dzieci z Bullerbyn”
  • Åsa Lind „Piaskowy Wilk”
  • Barbara Kosmowska „Dziewczynka z parku”
  • Barbara Tylicka „O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśniach i legendach”
  • Danuta Parlak „Kapelusz Pani Wrony”
  • Danuta Wawiłow „Najpiękniejsze wiersze”
  • Dorota Gellner „Wścibscy”
  • Grzegorz Kasdepke „Detektyw Pozytywka”
  • Hans Christian Andersen „Baśnie” (do wyboru)
  • Hugh Lofting „Doktor Dolittle i jego zwierzęta”
  • Jan Brzechwa „Brzechwa dzieciom”
  • Janina Porazińska „Pamiętnik Czarnego Noska”
  • Joanna Papuzińska „Asiunia”
  • Julian Tuwim „Wiersze dla dzieci”
  • Julita Grodek „Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie”
  • Justyna Bednarek „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)”
  • Łukasz Wierzbicki „Afryka Kazika”
  • Łukasz Wierzbicki „Dziadek i niedźwiadek”
  • Maria Terlikowska „Drzewo do samego nieba”
  • Maria Krüger „Karolcia”
  • Piotr Kordyasz „Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły” (fragmenty)
  • Roman Pisarski „O psie, który jeździł koleją”
  • Tom Justyniarski „Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca”
  • Waldemar Cichoń „Cukierku, ty łobuzie!”
  • Zofia Kossak-Szczucka „Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata”

Lista lektur obowiązkowych dla klas IV-VI:

  • Jan Brzechwa, „Akademia Pana Kleksa”;
  • Janusz Christa, „Kajko i Kokosz. Szkoła latania” (komiks);
  • RenéGoscinny, Jean-Jacques Sempé, „Mikołajek” (wybór opowiadań);
  • Ignacy Krasicki, wybrane bajki;
  • CliveStaples Lewis, „Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa”;
  • Adam Mickiewicz, „Powrót taty”, „Pani Twardowska”, „Pan Tadeusz” (fragmenty, w tym: opisy, zwyczaje i obyczaje, polowanie i koncert Wojskiego);
  • Ferenc Molnár, „Chłopcy z Placu Broni”;
  • Bolesław Prus, „Katarynka”;
  • Henryk Sienkiewicz, „W pustyni i w puszczy”;
  • Juliusz Słowacki, „W pamiętniku Zofii Bobrówny”;
  • John Ronald Reuel Tolkien, „Hobbit, czyli tam i z powrotem”;
  • Józef Wybicki, „Mazurek Dąbrowskiego”;
  • wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie, o Orfeuszu i Eurydyce;
  • Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, o miłosiernym Samarytaninie;
  • wybrane podania i legendy polskie, w tym o Lechu, o Piaście, o Kraku i Wandzie;
  • wybrane baśnie polskie i europejskie, w tym: Charles Perrault, Kopciuszek, Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce;
  • wybrane wiersze Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Adama Mickiewicza, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Juliusza Słowackiego, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Jana Twardowskiego oraz pieśni i piosenki patriotyczne.

Lista lektur uzupełniających dla klas IV-VI:

  • Adam Bahdaj, „Kapelusz za 100 tysięcy”;
  • Frances Hodgson Burnett, „Tajemniczy ogród lub inna powieść”;
  • Lewis Carroll, „Alicja w Krainie Czarów”;
  • Carlo Collodi, „Pinokio”;
  • Aleksander Dumas, „Trzej muszkieterowie”;
  • John Flanagan, „Zwiadowcy. Księga 1. Ruiny Gorlanu”;
  • Olaf Fritsche, „Skarb Troi”;
  • Emilia Kiereś, „Rzeka”;
  • Joseph Rudyard Kipling, „Księga dżungli”;
  • Janusz Korczak, „Król Maciuś Pierwszy”;
  • Rafał Kosik, Felix, „Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi”;
  • Zofia Kossak-Szczucka, „Topsy i Lupus”;
  • Marcin Kozioł, „Skrzynia Władcy Piorunów”;
  • Selma Lagerlöf, „Cudowna podróż”;
  • Stanisław Lem, „Cyberiada” (fragmenty);
  • Bolesław Leśmian, „Klechdy sezamowe”;
  • Kornel Makuszyński, wybrana powieść;
  • Andrzej Maleszka, „Magiczne drzewo”;
  • Alan Aleksander Milne, „Kubuś Puchatek”;
  • Lucy Maud Montgomery, „Ania z Zielonego Wzgórza”;
  • Małgorzata Musierowicz, wybrana powieść;
  • Ewa Nowak, „Pajączek na rowerze”;
  • Edmund Niziurski, „Sposób na Alcybiadesa”;
  • Sat-Okh, „Biały Mustang”;
  • Longin Jan Okoń, „Tecumseh”;
  • Ferdynand Antoni Ossendowski, „Słoń Birara”;
  • Jacek Podsiadło, „Czerwona kartka dla Sprężyny”;
  • Henryk Sienkiewicz, „Janko Muzykant”;
  • Alfred Szklarski, wybrana powieść;
  • Mark Twain, „Przygody Tomka Sawyera”;
  • Louis de Wohl, „Posłaniec króla”;
  • wybrane pozycje z serii Nazywam się… (np. Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Maria Skłodowska- -Curie, Jan Paweł II i inni) lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela.
  • Carlo Collodi, „Pinokio”;
  • John Flanagan, „Zwiadowcy. Księga 1. Ruiny Gorlanu”;
  • Emilia Kiereś, „Rzeka”;
  • Zofia Kossak-Szczucka, „Topsy i Lupus”;
  • Bolesław Leśmian, „Klechdy sezamowe”;
  • Alan Aleksander Milne, „Kubuś Puchatek”;
  • Longin Jan Okoń, „Tecumseh”;
  • Ferdynand Antoni Ossendowski, „Słoń Birara”;
  • Jacek Podsiadło, „Czerwona kartka dla Sprężyny”;
  • Louis de Wohl, „Posłaniec króla”.

Lista lektur obowiązkowych dla klas VII-VIII.

  • Charles Dickens, „Opowieść wigilijna”;
  • Aleksander Fredro, „Zemsta”;
  • Jan Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym tren I, V, VII i VIII;
  • Aleksander Kamiński, „Kamienie na szaniec”;
  • Ignacy Krasicki, „Żona modna”;
  • Adam Mickiewicz, „Reduta Ordona”, „Śmierć Pułkownika”, „Świtezianka”, „Dziady” część II, wybrany utwór z cyklu „Sonety krymskie”, „Pan Tadeusz” (całość);
  • Antoine de Saint-Exupéry, „Mały Książę”;
  • Henryk Sienkiewicz, „Quo vadis”, „Latarnik”;
  • Juliusz Słowacki, „Balladyna”;
  • Stefan Żeromski, „Syzyfowe prace”;
  • Sławomir Mrożek, „Artysta”;
  • Melchior Wańkowicz, „Tędy i owędy” (wybrany reportaż);
  • wybrane wiersze poetów wskazanych w klasach IV–VI, a ponadto Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Stanisława Barańczaka, Cypriana Kamila Norwida, Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wisławy Szymborskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta oraz fraszki Jana Sztaudyngera i aforyzmy Stanisława Jerzego Leca.

Lista lektur uzupełniających dla klas VII i VIII:

  • Miron Białoszewski, „Pamiętnik z powstania warszawskiego” (fragmenty);
  • Agatha Christie, wybrana powieść kryminalna;
  • Lloyd Cassel Douglas, „Wielki Rybak”;
  • Arkady Fiedler, „Dywizjon 303”;
  • Ernest Hemingway, „Stary człowiek i morze”;
  • Barbara Kosmowska, „Pozłacana rybka”;
  • Zofia Kossak-Szczucka, „Bursztyny” (wybrane opowiadanie);
  • AndréFrossard, „Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II”;
  • Karolina Lanckorońska, „Wspomnienia wojenne 22 IX 1939–5 IV 1945” (fragmenty);
  • Bolesław Prus, „Placówka”, „Zemsta”;
  • Henryk Sienkiewicz, „Krzyżacy”, „Sąd Ozyrysa”;
  • Eric-Emmanuel Schmitt, „Oskar i pani Róża”;
  • Nicolas Sparks, „Jesienna miłość”;
  • Melchior Wańkowicz, „Bitwa o Monte Cassino” (fragmenty), „Ziele na kraterze” lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże.
Skip to content